Ads 468x60px

6/09/2012

Vitamin E boleh Mencegah Penyakit Jantung !


Vitamin E terdiri daripada empat tocopherols (alfa, beta, gamma, delta) dan empat tokotrienol (alfa, beta, gamma, delta). Satu kajian baru mendapati bahawa pengambilan vitamin E semulajadi diekstrak, lengkap dengan pelbagai tocopherols dan terutama yang tinggi dalam tokotrienol, boleh meningkatkan tahap kolesterol HDL jantung sihat dan mengurangkan tindak balas pengoksidaan pada wanita dewasa yang lebih tua.
Kebanyakan supplement  yang dijual sebagai vitamin E tulen alfa-tokoferol, dan sesungguhnya alfa-tokoferol pernah dipercayai untuk menjadi satu-satunya bentuk aktif vitamin E. Ramai saintis kini bersetuju bahawa tocopherols lain dan tokotrienol juga mempunyai aktiviti biologi yang penting.
Antioksidan yang mungkin mengurangkan risiko jantung
Kajian yang diterbitkan dalam Pemakanan dan Metabolisme, termasuk 31 wanita sihat berusia 35 hingga 49 tahun dan 31 wanita yang sihat lebih daripada 50. Wanita dalam setiap kategori umur secara rawak untuk menerima sama ada 160 mg (240 IU) perumusan tocotrienol yang kaya dengan vitamin E setiap hari selama enam bulan atau placebo. Vitamin E, yang telah diekstrak daripada minyak sawit, dengan 76% tokotrienol dan 24% tocopherols. Ujian darah yang dilakukan pada permulaan, titik pertengahan, dan akhir kajian. Hasil kajian adalah seperti berikut:
  •     Tahap kolesterol HDL (“baik”) dan HDL-nisbah jumlah kolesterol meningkat di kalangan wanita yang mengambil E-tocotrienol vitamin tinggi, tetapi tidak di kalangan wanita yang mengambil plasebo.
  •     Peningkatan HDL-nisbah jumlah kolesterol dalam wanita yang menggunakan vitamin E dianggarkan mewakili pengurangan 22.5% dalam risiko kardiovaskular.
  •     Tahap darah vitamin E dan tocopherols meningkat dalam semua orang menerima vitamin E, tetapi tahap tocotrienol hanya meningkat dalam kumpulan umur yang lebih tua.
  •     Ujian makmal menunjukkan bahawa jumlah tekanan oksidatif berkurangan. Tekanan oksidatif muncul untuk meningkatkan risiko penyakit jantung.

Semulajadi adalah terbaik.

Walaupun kita tidak boleh mengatakan dengan pasti sama ada menambahkan dengan vitamin E yang tinggi-tocotrienol boleh mencegah penyakit jantung, penemuan ini mencadangkan ia mungkin membantu. Penulis Kajian menyatakan bahawa kemungkinan kebaikan kepada kesihatan tokotrienol mungkin ada kaitan dengan keupayaan untuk mengurangkan pengoksidaan reaksi-reaksi kerosakan yang dipercayai menjadi asas penuaan dalam badan mereka.
Berdasarkan keputusan mereka, penulis kajian mencadangkan bahawa cara terbaik untuk kekal sihat adalah untuk mendapatkan pelbagai jenis antioksidan, termasuk semua sebatian vitamin E. “Tokotrienol didapati dalam pelbagai makanan yang luas dan ia telah disyorkan baru-baru ini bahawa semua lapan isomer [kimia variasi] vitamin E mungkin perlu untuk kesihatan yang optimum,” kata mereka.
Untuk mendapatkan tokotrienol anda
  • Jumlah tokotrienol yang digunakan dalam kajian ini adalah lebih tinggi daripada semunasabahnya dapat daripada makanan setiap hari, tetapi masih berikut dalam fikiran jika anda ingin untuk meningkatkan jumlah dalam diet anda:
  •     Minyak sawit adalah dengan jauh sumber terkaya daripada tokotrienol.
  •     Minyak kelapa, minyak dedak padi, minyak germa gandum dan semua sumber yang baik tokotrienol.
  •     Bijirin keseluruhan termasuk barli, rai, oat boleh menyediakan jumlah yang kecil tokotrienol.

(Nutr Metab 2011; 08:42)
Maureen Williams, ND, telah menerima ijazah sarjana muda dari Universiti Pennsylvania dan Kedoktoran Perubatan Naturopathic dari Bastyr Universiti di Seattle, WA. Beliau mempunyai amalan swasta pada Cortes Island in British Columbia, Kanada, dan telah melakukan kerja-kerja yang meluas dengan jamu tradisional di Guatemala dan Honduras. Dr. Williams adalah penyumbang tetap toHealthnotes Newswire.

sumber: http://stayhealthy.my/

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...