Ads 468x60px

5/29/2012

Masalah keputihan bagi wanita

Masalah keputihan sebenarnya di alami oleh ramai wanita tetapi ramai yang malu untuk mengakuinya. Even nak pergi jumpa Dr pun segan...betul tak???
Kebersihan organ intim harus dijaga dengan baik. Apabila tidak dijaga dengan baik tentunya akan menimbulkan masalah yang seringkali ditandai dengan keluarnya keputihan.
Masalah keputihan adalah masalah yang sejak lama menjadi persoalan bagi kaum wanita. Tidak banyak wanita yang tahu apa itu keputihan dan terkadang menganggap mudah persoalan keputihan ini. Masalah keputihan tidak patut dipandang remeh kerana jika lambat diatasi boleh mengakibatkan kesan yang buruk.
Pada dasarnya keputihan adalah keluarnya cairan yang berlebihan dari vagina. Kadang-kadang disertai oleh rasa gatal, terbakar di bibir vagina, atau kerap juga disertai bau busuk dan rasa nyeri waktu senggama. Dalam keadaan tidak normal cairan tersebut dapat berubah menjadi kental, berwarna putih, kekuningan, keabuan sampai kehijauan. Ia boleh terjadi tanpa bau atau berbau seperti telur busuk atau hanyir seperti ikan mentah. Perubahan dalam keseimbangan bakteria dalam vagina bisa mempengaruhi warna, bau dan juga tekstur dari keputihan.

Berikut ini ada beberapa keadaan yang boleh menyebabkan perubahan keseimbangan bakteria maupun kadar (pH) vagina:
• Penggunaan antibiotik maupun streoid cukup lama sehingga menyebabkan bakteria “baik” penjaga pH vagina mati
• Vaginosis bakterial, merupakan infeksi bakteria yang sering terjadi pada wanita hamil ataupun pada wanita yang memiliki banyak pasangan seksual.
• Penggunaan pil kerana keseimbangan hormon terpengaruh dan terjadi ketidakseimbangan pH
• Kanser serviks.
• Klamidia, gonorea, yang merupakan infeksi menular seksual.
• Diabetes yang tidak terkawal sehingga kadar gula yang tinggi menyebabkan adanya gula dalam urin dan darah dan mengakibatkan bakteria tumbuh subur
• Penggunaan sabun pencuci vagina kerana mengganggu keseimbangan pH vagina.
• Trikomoniasis, infeksi parasit yang disebabkan oleh hubungan seks yang tidak betul
• Atrofi vagina, penipisan dan kekeringan dinding vagina kerana menopause.
• Vaginitis, merupakan keadaan berlakunya peradangan dan iritasi sekitar vagina.

Jika tidak segera ditangani infeksi ini dapat menjalar dan menimbulkan peradangan ke saluran kencing sehingga menimbulkan rasa pedih saat si penderita membuang air kecil.

dibawah adalah pengalaman seorang wanita yang mengalami masalah ini.



@testimoni pengguna Shaklee di FB
 
bagi wanita yang mengalami masalah keputihan yang serius (x serius pun kena ambil berat jugak ye...) suplemen Shaklee InsyaAllah... dengan izin Allah... suplemen Shaklee boleh membantu anda... apa-apa pun kena la berusaha...jangan sampai memudaratkan diri...
 
 
Info:
Alfalfa banyak kegunaannya..antaranya:
 
Alfalfa merupakan raja segala tumbuhan dan raja segala herba. Ia mempunyai sitem akar yang panjang, iaitu sedalam 20 - 30 kaki ke dalam tanah. Selain kaya dengan klorofil, ia juga merupakan makanan paling lengkap kerana mempunyai 15 mineral, 10 vitamin, 8 enzim dan juga fiber. Ia juga kaya dengan mikronutrien yang membantu sistem badan berjalan lancar.


Pengamal perubatan herba (herbalists) selalunya akan mengesyorkan Alfalfa untuk pesakit yang kurang nutrisi (malnutrition), lemah (debility) dan sakit berpanjangan (prolonged illness).


  
Apakah kebaikan Alfalfa?
  • Terkenal untuk merawat Arthritis, Asthma, Allergy

  • Berkhasiat untuk membantu masalah Penyakit Usus (Colon disorder), Buah pinggang, Kencing manis, Melawaskan usus, Ulser, Fluid retention (sembab), Kurang selera

  • Mengandungi 8 enzim yang boleh membantu masalah Penghadaman, Pencernaan, Flatulence dan Abdominal discomfort dikalangan orang dewasa

  • Terkaya dengan klorofil yang dapat membantu masalah Gastrik, Penyakit kulit (Eczema), Kurang darah (Anemia), Sembelit dan Badan, nafas dan kaki berbau

  • Promotes pituitary gland function

  • Meneutralkan asid dalam badan (Alkalize’s the body and detorities the body especially the liver)

  • Merawat masalah keputihan pada wanita. Sifatnya yang mengandungi phytoestrogens juga menyebabkan ia mempunyai fungsi seperti kacip Fatimah, maka, membantu dalam "hubungan" suami isteri (enhance libido). Malah, ada juga yang mengaitkannya dengan membantu pembesaran payudara. Memang sangat bagus diambil oleh wanita & para isteri.

  • As a galactagouge. Bagus diambil oleh ibu menyusu, kerana ia meransang dan menambah pengeluaran susu ibu .

 Saya mengesyorkan anda mengambil sesukrang-kurangnya set B (mengandungi Alfalfa, vitalea(multivitamin), vitamin C dan vitamin B complex)

Set B juga mmg disyorkan kepada teman2 wanita saya yang belum berkahwin, yang sudah berkahwin tetapi tidak menyusukan dan kepada sesiapa sahaja (termasuk kaum Adam) yang mahukan kesihatan badan yg terbaik!!

Credit : Ita

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...