Ads 468x60px

8/13/2012

Tips Rahsia Langsing Semulajadi


Individu yang bertubuh gemuk biasanya banyak berfikir tentang makan. Ada sebahagaian dari mereka juga mencuba untuk mengurangkan berat badan agar nampak idel dari yang sebelumnya. Tapi bagi individu yang bertubuh kurus pula menginginkan tubuhnya cepat berisi.

Malahan ada sebilagan antara kita pula mengikat perut, menjaga tubuh badan kerana ingin menjadi seperti selebriti tempatan dan luar negara sebagai idola mereka yang memiliki tubuh badan yang cantik dan menawan. Tahukah anda dengan cara begini tanpa kita sedari juga ia sebenarnya boleh menyebabkan seseorang itu mengalami gastrik, anekrosia dan boleh merbahayakan tahap kesihatan seseorang individu itu akan lebih teruk lagi.
04diet


Tidak salah sekiranya anda seorang yang jenis mementingkan kesihatan, kecantikan tubuh badan luaran dan dalam namun biarlah anda mengikut sistem diet yang betul agar keberhasilannya nanti tidak akan mendatangkan tekanan emosi kepada kehidupan anda kelak.



Disini Suri berikan beberapa tips untuk anda semua membuat semakan. Barangkali anda juga boleh lakukannya pada bila-bila masa sahaja mengikut keyakinan setiap individu



PUASKAN, BUKAN KENYANGKAN PERUT.

Menurut kajian yang telah dilakukan oleh Jill Flemming, seorang penulis buku yang berjudul Thin People Don’t Clean Their Plates, dari sekala 1 hingga 10, orang yang bertubuh langsing akan berhenti makan di angka 6 atau 7. Sementara bagi mereka yang berbadan berisi pula mereka ini akan berhenti makan pada skala 8 atau 10.?
Mengapa ya? Kerana menurut beliau mereka menyamakan rasa kenyang tersebut dengan kepuasan! Ataupun sebahagian dari mereka ini sudah terbiasa menghabiskan makanan apa sahaja yang berada di dalam pinggang dan piring, mereka ini selalunya tidak peduli akan waktu yang sebenarnya yang pada tersebut perut mereka sudah pun kekenyangan.

Cuba lakukan:

Cuba ingatkan selalu pada diri anda pada ketika makanan anda sedang habis separuh, apakata anda letakkan sudu dan gunakan sekala 1 sampai 10 untuk menilai tahap kekenyangan anda. Kemudian lakukan lagi setelah lima kali suapan. Tujuannya adalah untuk meningkatkan tahap kesedaran sepanjang anda makan tadi.



RASA LAPAR BUKAN TANDA GAWAT.

Ini kerana sebahagian besar orang gemuk akan melihat rasa lapar sebagai satu penyakit yang harus segera diubati. Cara untuk mengatasinya, mereka cenderung makan secara berlebihan agar perut terasa kenyang. Akan tetapi menurut Beck, Ph.D, melalui penulisan bukunya Beck Diet Solution, katanya anda perlu menjalani kerjasama dengan rasa lapar kerana rasa lapar itu pada kebiasaannya akan datang dan pergi begitu sahaja.

Cuba lakukan:

Sekiranya waktu rehat telah tiba apa kata anda sibukkan diri sehingga waktu tengahari sudah hampir memuncak. Disamping itu juga anda haruslah mengelakkan diri dari terus mengunyah sebarang jenis makanan. Mengunyah dan terus mengunyah..kerana ia akan membuatkan anda berasa lebih lapar lagi.

AWAS! JAGAN GUNAKAN MAKANAN UNTUK MENGUBATI KESEDIHAN.

Ini kerana rasa sedih, sakit hati, kecewa, sunyi..akan membuatkan kamu mengambil jumlah makanan dengan banyak. Jadi jaganlah sesekali kamu lepaskan perasaan dendam dan amarah tersebut dangan makanan kerana ia hanya akan bisa merosakkan menu diet anda sahaja..sebaiknya anda dinasihatkan agar rileks dan cuba kawal rasa tekanan anda dalam keadaan baik. Insyallah pasti anda akan berjaya menanganinya. Tidak percaya? Cubalah anda pati tidak akan rugi punya

Cuba lakukan:

Setkan didalam fikiran anda dengan kata “berhenti” disaat marah, sedih dan kesepian anda itu..sekarang pilihlah makanan yang berjenis rendah kalori. Buang rasa kesal tersebut dengan cuba bermain bola, olahraga, bersenam, berjoging kerana aktiviti ini sebenarnya akan dapat meredakan kemarahanmu yang kian melemaskan diri anda sendiri.

Sekiranya anda sepi dan kesunyian pula apakata anda cari teman atau jalan-jalan kepusat membeli -belah pasti disana akan ramai teman yang bakal anda jumpai kelak. Ingat jika keceriaan boleh anda tangani bermakna anda sebenarnya boleh berjuang untuk menguruskan diet dengan berdisiplin dengan cara yang baik.

MAKAN BANYAK BUAH.

Kebanyakan individu yang mengginginkan tubuh badan yang langsing maka mereka ini sering menggalakkan diri dari mengambil lebih banyak buah-buahan yang banyak mengandungi serat dan kurang lemak.

Cuba lakukan:

Mulai hari ini masukkanlah menu makanan buah-buahan anda didalam diet anda kerana setiap kali anda teringin untuk mengunyah maka anda ambillah buah-buahan tersebut sebagai snek ringan anda.


food_guide_pyramid

MEMILIKI KEBIASAAN YANG BAIK.

Cuba anda variasikan atau pelbagaikan jenis makanan agar nampak seimbang. Tetapi awas! sekiranya makanan tersebut boleh mendorong anda kearah makan secara berlebihan. Jadi latihlah diri anda untuk makan makanan secara sihat dan terancang.

Cuba lakukan:

Menarikkan pola makanan anda dengan mengikut sistem piramid agar sistem diet kamu kekal seimbang. Misalnya seperti contoh sarapan pagi dengan sereal, salad dan kentang pula untuk makan tengahari, dan seterusnya..


BIJAK KAWAL DIRI.

Pakar penyelidikan telah membuktikan bahawa mereka yang mempunyai masalah berat badan pada kebiasaannya akan menghadapi tabiat makanan yang agak sukar dikawal sepenuhnya!

Cuba lakukan:

Haa! saat anda berada di pesta, majlis hari jadi atau makan malam dan sebagainya, katakan pada diri anda sendiri untuk makan dalam jumlah kuantiti yang sedikit sahaja….Kawal juga mata anda, kawal perasaan dan kawal nafsu makan!

BERGERAK.

Mengikiu stastitik kebanyakan individu yang bertubuh langsing tidak malas dan mereka-mereka ini suka bergerak kesana sini seperti berjalan kaki dari satu tempat ke tempat yang lain. Boleh juga dikatakan individu seperti mereka ini selalu bergerak aktif (lincah atau tidak duduk diam pada sesuatu tempat).

Cuba lakukan.

Sebahagian besar mereka yang berkerja di pejabat akan banyak menghabiskan masa mereka di tempat duduk sendiri. Jadi Suri sarankan agar anda cepat berubah! Dimana kali ini anda cubalah memberi ruang kepada diri anda untuk bersenam , berjalan, melakukan kegiatan yang sihat seperti naik turun tangga, menyapu, membersihkan kawasan sekitar tempat duduk anda untuk membakar ekstra kalori dalam tubuh badan tersebut.

TIDUR NYENYAK.

Individu yang langsing juga dikatakan tidur dua jam lebih banyak dalam seminggu!

Cuba lakukan:

Apa kata anda cuba tidur dua jam lebih lama dalam seminggu bererti ia akan menambahkan waktu tidur anda 17 dalam sehari. Tambahkan waktu tidur sedikit demi sedikit hingga anda boleh tidur selama 8 jam sehari.

MINUM AIR.

Alahai..bukannya susah pun. Ingat! jika anda kurang mengambil minuman air kosong bererti anda juga telah gagal dalam proses diet anda. Kerana sistem nyahtoksid akan berlaku dalam sistem pembuangan air kecil atau air besar anda.

iklan-hidup-sihat


0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...